Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Edyta Kulczak w Olsztynie

Redakcja
Źródło: Informacja prasowa
Źródło: Informacja prasowa
Edyta Kulczak wystąpi w Olsztynie podczas Gali Operowej w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 14 października. Start o godzinie 19.00.

„Diamentem pasji w pięknej oprawie” nazwał jej głos recenzent kalifornijskiej gazety „Montecito Journal” w 1999 r. po obejrzeniu jej debiutu scenicznego w roli Eduige w barokowej operze „Rodelinda” Haendla. W recenzji z konkursu wokalnego BBC Cardiff Singer of the World Competition w roku 2003 miesięcznik „Opera” podkreślił, że „pod względem zaangażowania dramatycznego nikt prawdopodobnie nie śpiewał lepiej i konsekwentniej niż polska mezzosopranistka Edyta Kulczak. Obdarzona pełnym, bogatym głosem i naturalną elegancją, Kulczak oczarowała publiczność”. Słynny amerykański miesięcznik „Opera News” ocenił ją wysoko w „Traviacie” w Metropolitan Opera (2003): „wyróżnia się jako stylowa i nad wyraz doskonała Flora”. Po występie w partii Preziosilli w „Mocy przeznaczenia” w Busseto (2001) można było przeczytać w „L'Opera Magazine”, że „wypełniła scenę błyskotliwością i energią”, oraz że jest „zdecydowanie obiecującym talentem”.

Edyta Kulczak ukończyła studia wokalne w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Krystyny Szostek-Radkowej w 1996 r. Pracowała również pod kierunkiem wielu innych wybitnych śpiewaków: Mignon Dunn, Elizabeth Fischer, Jolanty Żmurko, Edwarda Pawlaka, Carla Bergonziego, Marilyn Horne. W 1999 r. otrzymała stypendium Music Academy of the West i pod kierunkiem Marilyn Horne zadebiutowała w partii Eduige w operze „Rodelinda”. Będąc stypendystką Northwestern University School of Music otrzymała dyplom tej uczelni w 2001 r.W latach 1999-2001 była stypendystką Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku.

Wśród wielu wygranych przez nią konkursów w USA należy wymienić pierwsze nagrody: w Barnett Foundation, National Association of Teachers of Singing, Society of American Musicians, The Bel Canto Foundation Opera Competition oraz The Metropolitan Opera National Council Auditions.

Na scenie Metropolitan Opera w Nowym Jorku śpiewaczka debiutowała w roku 2003 w partii Flory w „Traviacie” Verdiego i odtąd współpracuje regularnie z tym słynnym teatyrem. Śpiewała tam m.in. w operach: „Aida”, „Moc przeznaczenia”, „Nieszpory sycylijskie” i „Rigoletto” Verdiego, „Carmen” Bizeta, „Kobieta bez cienia” Ryszarda Straussa, „Łucja z Lammermoor” Donizettiego, „Wesele Figara” Mozarta, „Madama Butterfly” Pucciniego, „Mojżesz i Aaron” Schőnberga, „Parsifal” i „Walkiria” Wagnera, „Rusałka” Dworzaka, „Siostra Angelica” Pucciniego.
Spektaklami, w których uczestniczyła, dyrygowali: Marco Armiliato, Paolo Arrivabeni, Bernard de Billy, Plácido Domingo, Valery Gergiev, Friedrich Heider, Chikara Imamura, James Levine, Fabio Luisi, Lorin Maazel, Erik Nielsen, Kostis Protopapas, Julius Rudel, Donald Runnicles, Eraldo Salmieri i Marcello Viotti. W 2006 koncertowała z Metropolitan Opera w Japonii, śpiewając partię Flory w „Traviacie” obok Renèe Fleming, Ramona Vargasa i Dimitriego Hvorostovskiego.

Zapraszana jest również do wielu innych teatrów operowych na świecie. W roku 2001 śpiewała partię Rozyny w „Cyruliku sewilskim” Rossiniego w Santa Barbara Grand Opera, Preziosilli w „Mocy przeznaczenia” Verdiego w Busseto pod kierownictwem artystycznym Carla Bergonziego (2002).
W sezonie 2008/09 we Wrocławskiej Operze śpiewała tytułową partię Carmen oraz partię Dalili w „Samsonie i Dalili” Saint-Saënsa. W lipcu 2009 zadebiutowała na Savonlinna Opera Festival w Finlandii jako Suzuki w „Madama Butterfly” Pucciniego, a także jako Marta w „Mefistofelesie” Boita. W roku 2010 debiutowała w partii Kompozytora w operze „Ariadna na Naxos” Ryszarda Straussa w Boston Lyric Opera, a rok 2011 przynosi jej role: Adalgisy w „Normie” Belliniego w Tulsa Opera oraz Olgi w „Eugeniuszu Onieginie” na scenie Cincinnati Opera.
W sezonie 2011/12, niezależnie od stałego kontraktu z Metropolitan Opera, została zaangażowania do zaśpiewania partii Preziosilli w „Mocy przeznaczenia” i Amneris w „Aidzie” podczas Festiwalu Verdiowskiego w Poznaniu, „Carmen” w Krakowie, Eboli w „Don Carlosie” w Operze Śląskiej oraz Dalili w „Samsonie i Dalili” w Operze Wrocławskiej.

Edyta Kulczak znana jest również z wybitnych kreacji koncertowych. Występowała m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall (towarzyszył jej znany pianista Leif Ove Andsnes), w chicagowskiej Symphony Hall oraz na Pacific Music Festival w Sapporo (Japonia). Podczas koncertów symfonicznych i recitali wokalnych z wielkim powodzeniem wykonywała zarówno utwory: J.S. Bacha („Magnificat”), G.F. Handla („Alexander’s Feast”), IX Symfonię Beethovena, Requiem Mozarta, „Lieder eines fahrenden Gesellen” Mahlera, muzykę polską (m.in. Moniuszki, Karłowicza, „Stabat Mater” Szymanowskiego) jak i utwory kompozytorów współczesnych.

Źródło: Informacja prasowa

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto