Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa Główna powraca. Dawna stacja będzie centrum komunikacyjno-biurowym [WIZUALIZACJE]

Redakcja
Na zdjęciu wstępne wizualizacje Warszawy Głównej. Prawdopodobnie po ponownym przeanalizowaniu możliwości komercyjnych teren będzie wyglądał inaczej.
Na zdjęciu wstępne wizualizacje Warszawy Głównej. Prawdopodobnie po ponownym przeanalizowaniu możliwości komercyjnych teren będzie wyglądał inaczej. mat. pras.
Kolejarze ogłosili przetarg na Warszawę Główną. Stacja, która nie działa od 20 lat, ma stać się centrum przesiadkowym. W pobliżu - zresztą jak na całej Woli - prawdopodobnie wyrosną biurowce.

Ostatni pociąg z Warszawy Głównej odjechał w 1997 roku. Stacja, która obsługiwała Warszawę zaraz po II wojnie światowej, wraz z otwarciem dworca centralnego stopniowo traciła na znaczeniu. Obecnie w dawnym budynku jest Stacja Muzeum (muzeum kolejnictwa), a latem na starych peronach rozstawia się modny Nocny Market. PKP chce zmienić przeznaczenie dawnego dworca głównego, tym bardziej że okoliczne tereny to żyła złota.

Na Woli trwa inwestycyjny boom. W ciągu najbliższych pięciu lat w pobliżu ulicy Towarowej, gdzie stoi pozostałość dawnej stacji, wyrośnie sporo drapaczy chmur. Nowe zagłębie biurowe ciągle się rozwija, a do tego potrzebuje lepszych połączeń z odległych dzielnic. Wszystko to ma zapewnić nowa Warszawa Główna.

Zobacz też: Przy rondzie Daszyńskiego powstaje drugi "Mordor". Tam będzie warszawski Manhattan! [PRZEGLĄD]

Ambitny projekt kolejarzy

Warszawa Główna ma być niewielką miejską stacją kolejową. Będzie obsługiwała głównie pociągi jadące od strony Radomia i kończące bieg właśnie w tym miejscu. W sumie wybudowane zostaną dwa perony, z dwoma krawędziami każdy. W jednej chwili staną tam więc maksymalnie cztery pociągi.

PKP zarezerwowało na ten cel aż 69 mln zł. Wszystko przez to, że Główna jest w tej chwili odcięta od świata. Trzeba położyć nowe tory, przygotować rozjazdy i podłączyć sieć trakcyjną. Stara stacja oraz pozostałe elementy zostaną rozebrane. Wszytko to ma być gotowe do 2020 roku. Wtedy Warszawa Główna znów pojawi się na kolejowej mapie Polski.

Całość znajdzie się poniżej obecnego poziomu stacji. Powyżej, więc na poziomie ulicy Towarowej najprawdopodobniej wyrośnie część biurowa i kolejne w tej części Warszawy drapacze chmur. PKP zaprezentowała wstępne projekty już dwa lata temu (wizualizacje w galerii). Wtedy zapowiadano inwestycję za 700 mln euro, która obejmie aż 10 hektarów. Dla porównania Browary Warszawskie - określane jako największa inwestycje w okolicy - zajmują "tylko" 4,4 ha. Warszawa Główna będzie ostatnią tak ogromna przestrzenią w nowym warszawskim City. Ze wstępnych planów wynika, że powstanie tam aż 150 tys. mkw powierzchni komercyjno-mieszkaniowej.

Kolejarze na razie nie potwierdzają rozpoczęcia spektakularnej inwestycji biurowej. - Projekt deweloperski Warszawa Główna jest obecnie poddawany ponownym analizom dot. możliwości komercyjnego zagospodarowania. Jest to związane z planowaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudową stacji kolejowej Warszawa Główna - odpowiada nam biuro prasowe PKP. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, prace nad projektem miały toczyć się równolegle do odbudowy stacji i trakcji kolejowej. Więcej informacji nie udało nam się uzyskać, jednak trudno uwierzyć by kolejarze zrezygnowali z zagospodarowania z tak wartościowego terenu.


od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto